آموزش تعیین انواع سطح دسترسی در سایت وردپرسی
نوشته شده توسط : فاطمه فیصلی

سطح دسترسی کاربران

ایران گستر در صدد آن است تا شما عزیزان را با طراحی سایت با وردپرس آشنا کنیم و انواع سطح دسترسی کاربران را برایتان بازگو کنیم تا بتوانید آنرا در سایت خود به کار گیرید. که  تمامی این مقالات را به صورت کاملا رایگان در اختیارتان قرار میدهد, پس با ما همراه باشید.

 

بخش کاربران در وردپرس

با عضویت کاربران در سایت، آن‌ها می‌توانند شناسه‌ای را راه‌اندازی کنند تا اطلاعات خود را با عنوان این شناسه وارد و ذخیره نمایند.

برای مثال در یک وبلاگ، کاربران می‌توانند با عضویت، نظرات خود را با یک حساب مشخص وارد کنند تا روشی برای شناخته شدن آن‌ها وجود داشته باشد.

گاهی نیز در یک فروشگاه اینترنتی به‌ حساب کاربری نیاز است تا کاربر بتواند سبد خرید خود را مشاهده و مدیریت نماید.علاوه بر کاربران عمومی،

می‌توان حساب‌های ویژه‌ای را خریداری کنند که دسترسی‌های خاص و طبقه‌ای را برای بخش‌هایی از وردپرس سایت برای آن‌ها فراهم شود.

کاربران در وردپرس با دسترسی‌های ویژه، قابلیت مدیریت و ویرایش بخش‌هایی را دارند که مدیر سایت برای آن‌ها تعیین می‌کند.

 

تعیین دسترسی و نقش کاربران در وردپرس

پنج سطح دسترسی و نقش برای کاربران در وردپرس وجود دارد که هرکدام امتیازات متفاوتی از دیگری در دست دارند.

دلیل استفاده از نقش‌های مختلف در دسترسی دادن به کاربران در این است که تمامی کاربران نقش‌های یکسانی ندارند. یک کاربر به عنوان نویسنده فعالیت می‌کند و یک کاربر تنها خواننده مطالب سایت است.

قطعاً کاربر نویسنده بایست به بخش نوشته‌های سایت دسترسی داشته باشد اما نیازی به امکانات بالاتر مانند افزونه‌ها و برگه‌ها ندارد.

با تعیین دسترسی‌های محدود، اجازه دسترسی کاربران به بخش‌های حساس سایت را نمی‌دهیم و امنیت سایت را با توجه به مجوزهای داده‌شده، حفظ می‌کنیم.

 

معرفی سطح‌های دسترسی کاربر

  • مدیرکل – نقش مدیر، دسترسی کامل و تام به‌تمامی بخش‌های اصلی سایت دارد. او می‌تواند قالب سایت را ویرایش کرده و فایل‌های هسته اصلی وردپرس را مدیریت نماید. باوجود دسترسی کاملی که مدیرکل دوم الی آخر داده می‌شود. سازنده و یک مدیر اصلی، به عنوان مالک و تعیین‌کننده نقش‌های دیگر مدیرها در نظر گرفته می‌شود.

 

  • ویرایشگر – این فرد توانایی مدیریت و انتشار پست‌های خود و دیگران کاربران را دارد. به‌طور کلی امکان مدیریت موارد محتوایی و عمومی، از جمله، 

پست‌ها، برگه‎ها، دیدگاه‌ها، برچسب‌ها، دسته‌بندی‌های ساخته‌شده توسط ویرایشگر و دیگر کاربران، فراهم‌شده است اما وی دسترسی به تنظیمات و دیگر گزینه‌های حرفه‌ای را نخواهد داشت.

 

  • نویسنده – توانایی مدیریت و انتشار نوشته‌های خود را دارد اما نمی‌تواند نوشته‌های دیگران را ویرایش کند.

 

  • مشارکت‌کننده – این شخص توانایی نوشتن و مدیریت پست‌های خود را دارد اما اجازه انتشار آن‌ها را نخواهد داشت و انتشار مطالب مشارکت‌کننده‌ها باید توسط ادمین‌ها یا ویرایشگرها صورت گیرد.

این نقش برخلاف نویسنده، توانایی دسترسی به رسانه‌ها از جمله تصاویر، ویدیو، صوت و فایل‌ها را نیز ندارد.

 

مدیریت کاربران در وردپرس

برای افزودن، حذف، تغییر دسترسی و مدیریت کاربران در وردپرس، ابتدا به عنوان مدیر وارد پیشخوان وردپرس سایت خود شوید. سپس از منوی کناری وردپرس بر روی گزینه «کاربران» کلیک کنید.

این دسته شامل سه زیر دسته است.
  • همه کاربران – مشاهده و مدیریت تمامی کاربران جدید
  • افزودن – اضافه کردن یک کاربر جدید
  • شناسنامه شما – مشاهده و ویرایش شناسنامه حساب خود

با کلیک بر گزینه کاربران، به‌طور خودکار وارد بخش «همه کاربران» خواهید شد که در این بخش می‌توانید تمامی کاربران سایت را بر اساس نوع و اطلاعات آن‌ها مشاهده و مدیریت نمایید.

بر اساس شماره‌گذاری تصویر فوق به توضیح بخش‌های مدیریت کاربران در وردپرس می‌پردازیم.

1-با کلیک بر این دکمه به صفحه «افزودن کاربر» منتقل خواهید شد که در آن می‌توانید یک کاربر جدید با اطلاعات دلخواه و نقش موردنظر را تعریف نمایید.

2-فیلتر کردن کاربران بر اساس نوع و سطح دسترسی آن‌ها، برای مثال با کلیک بر گزینه «نویسنده»، تنها کاربران با دسترسی نویسندگی نشان داده می‌شوند.

3-اگر به دنبال کاربر خاصی هستید؛ می‌توانید به‌جای پیمایش لیست بلند کاربران، اسم، عنوان یا اطلاعاتی از شخص موردنظر را وارد فیلد این بخش نموده و سپس بر دکمه «جستجو کاربران» کلیک کنید تا نتایج مشابه نمایش داده شود.

4-با انتخاب دسته‌جمعی چند کاربر از بخش 5، می‌توان به‌طور هم‌زمان و چندتایی، تعدادی از مخاطبین یا همگی آن‌ها را پاک‌کرده یا تغییر نقش داد.

برای پاک کردن دسته‌جمعی کاربران، با انتخاب موارد موردنظر، از ناحیه 5، بر روی منوی کشویی اول کلیک کرده و گزینه «پاک کردن» را انتخاب نمایید. سپس بر روی دکمه «اجرا» کلیک کنید تا کاربران موردنظر پاک شوند.

برای تغییر نقش دسته‌جمعی کاربران با انتخاب موارد دلخواه، از ناحیه 5، بر روی منوی کشویی دوم کلیک کرده و سطح دسترسی موردنظر خود را انتخاب نمایید.

سپس بر روی دکمه «تغییر دادن» کلیک کنید. با این کار، تمامی کاربران انتخاب‌شده به سطح منتخب از منوی کشویی تغییر نقش می‌دهند.

5-کاربران ثبت‌شده در سایت، در یک سطح دسترسی خاص یا نتایج مشابه عبارت جستجو شده، در این لیست قرار می‌گیرند.

می‌توان از این جدول هر کاربر را به‌صورت تکی یا چندتایی، مشاهده، ویرایش و یا حذف نمود. سه گزینه «ویرایش»، برای تغییر دادن اطلاعات کاربر

، «حذف» برای پاک کردن آن و مشاهده در زیر نام کاربری هر کاربر با برد موس بر روی آن قابل‌مشاهده است. گزینه «مشاهده» به شما آثار و فعالیت‌های وی را نشان می‌دهد.

برای مثال با کلیک بر گزینه مشاهده، ، به صفحه نوشته‌های وی در نسخه عمومی سایت منتقل می‌شوید.

همچنین اطلاعات بیشتری از هر کاربر از جمله نام کاربری، نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل، نقش دسترسی و تعداد نوشته‌ها نیز قابل‌مشاهده است.

 

افزودن کاربر جدید

به‌ طور معمول، مخاطبین خود می‌توانند در سایت ثبت‌نام کنند. ثبت‌نام کاربران به‌طور پیش‌فرض، آن‌ها را در نقش دسترسی ساده با نام «مشترک» قرار می‌دهد اما اگر می‌خواهید به عنوان مدیر، خود کاربر جدیدی با دسترسی بالاتری را ایجاد کنید؛

در این صورت باید از بخش «کاربران» در وردپرس به زیر دسته «افزودن» مراجعه نمایید. همچنین می‌توان از صفحه «همه کاربران»، بر دکمه «افزودن» در بالای صفحه کلیک کرد تا به صفحه افزودن کاربر منتقل شد.

 

با ورود به این صفحه فیلدهای برای واردکردن اطلاعات وجود دارد که با توجه به شماره‌گذاری تصویر فوق به معرفی هرکدام خواهیم پرداخت.

1-نام کاربری – نام کاربری باید به زبان انگلیسی و با استفاده از حروف و اعداد مجاز نوشته شود. از نام کاربری برای ورود به سایت استفاده می‌شود.

2-ایمیل – بهتر است یک آدرس ایمیل معتبر وارد کنید و بهتر است این، آدرس ایمیل اصلی کاربر باشد تا در صورت از دست دادن رمز عبور یا برای موارد امنیتی بتوان از آن استفاده نمود.

3 و4 – نام و نام خانوادگی را می‌توان به‌جای نام کاربری به عنوان لقب کاربر قرار داد تا در بخش عمومی سایت به نمایش گذاشته شود.

5- وب‌سایت کاربر موردنظر را وارد نمایید.

6-وردپرس به‌طور خودکار یک رمز عبور قوی برای کاربر خواهد ساخت اما اگر رمز عبور دلخواهی را در نظر دارید؛ بر دکمه «نمایش رمز» کلیک کنید تا فیلد واردکردن رمز عبور نمایان شود.

7-در صورت فعال بودن این گزینه، یک ایمیل حاوی اطلاعات کاربر و اطلاعیه ساخت اکانت، به آدرس ایمیل واردشده در فیلد شماره 2، ارسال می‌شود. در صورت عدم تمایل به ارسال ایمیل، تیک جعبه این گزینه را غیرفعال نمایید.

8-در بخش از منوی کشویی می‌توان نقش کاربر در حال ساخت را انتخاب کنید.

9-در نهایت پس از واردکردن اطلاعات موردنیاز کاربر جدید، بر روی دکمه «افزودن کاربر تازه» کلیک کنید تا به بخش کاربران در وردپرس اضافه شود.

 

ویرایش کاربران در وردپرس

برای ویرایش یک کاربر از پیش ‌ساخته شده، ابتدا به بخش «همه کاربران» مراجعه نموده و سپس با بردن موس بر روی کاربر انتخابی، بر گزینه «ویرایش» در زیر نام کاربری کلیک کنید.

با این کار وارد بخش شناسنامه کاربر خواهید شد. در ادامه به ترتیب بخش‌های مختلف شناسه کاربر را مطابق با تصاویر توضیح خواهیم داد.

  • رنگ‌بندی بخش مدیریت – تغییر رنگ‌های استفاده‌شده در طراحی پیشخوان وردپرس، برای مثال طرح آبی، رنگ مشکی پوسته وردپرس را به آبی تغییر می‌دهد.

 

  • نوار ابزار – در صورت فعال بودن این گزینه، با خارج شدن از پیشخوان (بدون خارج شدن از حساب)، در بخش عمومی سایت، در بالای صفحه، نوار دسترسی سریع به قابل‌مشاهده خواهد بود.

 

  • زبان – انتخاب زبان رابط کاربری برای مخاطب

 

  • نقش – امکان تعیین نقش کاربری و سطح دسترسی کاربر

 

  • نمایش عمومی نام – نام نمایش داده‌شده در بخش عمومی سایت را از این بخش کنترل کنید. پس از واردکردن در نام و نام خانوادگی،

می‌توانید گزینه‌هایی مانند نام کاربری، ترکیب نام و نام خانوادگی یا به‌صورت مجزا را مشاهده و یکی را برای نمایش عمومی انتخاب کنید.

 

  • ایمیل – آدرس ایمیل اصلی کاربر برای ارسال اطلاعیه‌های مهم به وی

 

  • زندگی‌نامه – در صورتی که کاربر انتخابی مشارکت‌کننده، نویسنده یا یکی از سطوح بالاتر از آن باشد، با واردکردن زندگی‌نامه یا چند خط توضیح،
  • اطلاعات مفیدی از آن کاربر را در زیر نوشته‌هایش و در بخش «درباره نویسنده» به اشتراک بگذارید.

 

  • تصویر شناسنامه – در صورت ثبت بودن آدرس ایمیل کاربر در سرویس “Gravatar” و وجود یک تصویر برای وی در حساب مربوطه، تصویر شناسه کاربر، در این مکان نمایان می‌شود.

 

  • رمز تازه – با کلیک بر دکمه «ساخت رمز»، وردپرس به‌طور خودکار یک رمز قوی می‌سازد که می‌توانید آن را ویرایش کنید.

 

پس از انجام تغییرات موردنظر، بر روی دکمه «بروزرسانی کاربر» کلیک کنید تا این تغییرات ثبت شود.

 

ویرایش شناسنامه مدیر در وردپرس

صفحه ویرایش شناسنامه حساب خود (مدیر)، تفاوت چندانی با صفحه شناسنامه دیگر کاربران ندارد. تنها چند مورد اضافی در این صفحه یافت می‌شود و تغییر مابقی اطلاعات همانند تجربه ویرایش کاربران در وردپرس خواهد بود.

برای ورود به این صفحه می‌توانید از منوی کناری پیشخوان، در دسته «کاربران»، بر زیر دسته «شناسنامه شما» کلیک کرده,

یا از نوار بالایی صفحه در سمت چپ، موس را بر آیکون کاربری، نگه‌داشته و سپس بر گزینه «ویرایش شناسنامه من» کلیک کنید.

 

در این بخش تنها یک گزینه اضافی قابل‌توجه وجود دارد. در پایین صفحه در صورت وارد شدن به‌حساب مدیر با استفاده از دستگاهی دیگر، می‌توان دیگر نشست‌ها و ورودهای اضافی را مشاهده و آن‌ها را باطل نمود.

برای این کار، بر روی دکمه «بیرون رفتن از هر دستگاه دیگر» در دسته «نشست‎ها»، کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: